Observatør
i DDR for Den norske Kirkes Presteforening 1.-11. september 1989 Innledning:
Etter at jeg tidligere
hadde vist interesse for Presteforeningens arbeid i Øst-Europa ved bl.a. å
stille opp som vert og tolk for prost Harald Tammur fra Estland, den gangen en
del av Sovjet-Unionen, i 1988 og vist at jeg fullt ut behersker tysk, ble jeg på
nyåret 1989 spurt om jeg kunne tanke meg å reise til DDR som observatør 10
dager i september samme år[1].
Etter å ha konferert med Torunn sa jeg med glede ja til forespørselen. Presteforeningen stilte
til rådighet et reisestipend på tilsammen kr. 5.000,- og påtok seg å ordne
formalitetene vedrørende visum. Billetter måtte jeg ordne selv. Jeg tok
kontakt med Bennett reisebyrå i Larvik, og etter en del sonderinger kunne de
skaffe meg en sterkt rabattert billett med DDR’s eget flyselskap, Interflug,
København - Øst-Berlin - København.
Strekningen Torp-København-Torp lot seg også ordne via ordinære
rabattordninger, slik at billetten totalt kom på litt under kr. 3.000,-. Det
innebar at jeg hadde en del penger til rådighet til å kjøpe med gaver og
eventuelle nødvendighetsartikler. Valuta kunne ikke ordnes
på forhånd da østtyske mark ikke er konvertible og derfor ikke kan kjøpes
utenlands. Jeg regnet imidlertid med at jeg ville bli nødt til å veksle et
visst beløp på grensen, da DDR praktiserte tvangsveksling av minimum 25 mark
pr. oppholdsdag[2]
– til samme kurs som vesttyske. Jeg valgte å ha med vesttyske mark, da dette
antakelig ville være den mest gangbare valutaen. I tillegg tok jeg med en del
norske kroner som reserve. Etterhvert som folk ble
kjent med hva slags reise jeg skulle på, fikk jeg en god del tilbud om varer
man visste det var stor mangel på i DDR, bl.a. kaffe, te og sukkervarer. Disse
tingene ble gitt som gaver fra næringsdrivende i Larvik. Særlig Nanset
Stormarked, Mekka og Bjørns Sukkervarer ytet store bidrag. Jeg ville gjerne vite
litt om hva som ble forventet av meg fra tysk side, og tok kontakt med den
oppgitte kontaktmannen for presteforeningen i Kirchenprovinz
Sachsen, et bispedømme
innen den østtyske, fellesprotestantiske kirken[3].
Jeg fikk oppgitt navn og adresse på de prestene jeg skulle bo hos, spr. Klaus
Burges i Straußfurt og spr. Olaf Beer i Waldau. Fra Olaf Beer fikk jeg tilsendt
en fyldig oversikt over hvilke arrangementer han ønsket jeg skulle delta i,
bl.a. en familiegudstjeneste der jeg skulle preke. Fra Klaus Burges hørte jeg
intet. Heller ikke fikk jeg noen klar beskjed om hvem som skulle møte meg på
flyplassen i Berlin, eller hvordan jeg skulle komme meg derfra og til Straußfurt.
Men jeg skulle bli møtt. Det kunne jeg regne med. Både kolleger og andre
fleipet på forhånd med at jeg risikerte å ikke komme tilbake igjen. Kanskje
jeg endog risikerte å havne i Sibir! Men jeg hadde aldri hørt at tidligere
observatører fra Den norske Kirke hadde hatt problemer, og skulle det oppstå
noen situasjoner, regnet jeg med at det ville være tilstrekkelig å påberope
seg embetsstatus, så de tingene der bekymret meg overhodet ikke. Likevel var
spenningen til å ta og føle på. ”Den kalde krigen” har vært en
dominerende faktor i hele det verdensbildet jeg er vokst opp med, og
skremselsbildene av fienden har vært både mange og sterke. Dessuten hadde man
hørt så mye om både grensekontroller, politiets opptreden og ikke minst forsøk
på agentverving – fra begge sider. Fredag
01.09:
Avreisen fra Torp gikk
greit, og jeg var spent da jeg skulle gå på flyet videre fra København. Man hadde jo hørt så
mye rart om de østeuropeiske flyselskapene. Illushyin-flyet var det imidlertid
ikke noe å utsette på, og servicen ombord var helt grei. God plass var der også,
da knapt en tredjedel av setene var opptatt. Vell fremme på Schönfeld-flyplassen
i Øst-Berlin måtte jeg få byttet skjemaet som ga meg rett til å søke visum,
i et reelt visum. Det gikk smertefritt mot den foreskrevne avgiften på DEM
15,-.
Neste kø gjaldt selve innreisekontrollen. Det gikk også greit. Så kom tollen.
Jeg hadde omhyggelig og detaljert fylt ut tolldeklarasjonen som var blitt utdelt
på flyet. Jeg ønsket ikke å ta noen sjanser. Ryktene om østtyske
tollkontroller innbød ikke akkurat til det. Visumet mitt inneholdt imidlertid
betegnelsen ”Dienstreisender königlicher Beamter”, og denne hadde tydeligvis
gått i forveien. Tollerne ville ikke engang ta i tolldeklarasjonen min. Da jeg
rakte den frem, tok de to skritt tilbake og vinket meg direkte ut gjennom
diplomatutgangen. Tvangsvekslingen var det heller ingen som snakket noe om. Det
hele var så raskt overstått at jeg følte meg egentlig ganske forvirret.
For å være lett å
kjenne igjen, hadde jeg valgt å reise i presteskjorte, og da jeg kom ut i
hallen utenfor tollen, så jeg to menn komme mot meg. Den eldste holdt et skilt
der det sto ”Pfarrer Berg”. Han rakte frem hånden og ønsket meg velkommen:
”Hjertelig velkommen, herr pastor. De skal preke i høymessen på søndag”.
Det var fredag, klokken var 16.15, og jeg hadde litt over halvannet døgn på
meg til å forberede mitt livs første preken på tysk! Et øyeblikk følte jeg
panikken gripe meg. Det var mitt første møte med Klaus
Burges. Den andre
mannen var hans sønn – fra første ekteskap. Bagasjen ble plassert i
bilen, og jeg fikk plassen i forsetet, og så bar det i vei. Etter noen få
meters kjøring fikk jeg mitt første glimt av Berlin-muren.
Den så akkurat så skremmende ut som jeg hadde forestilt meg den, der den lå
flombelyst tross dagslyset og med piggtråd og vakttårn. Så bar det sørover.
Motorveien var bygget på 1930-tallet, og den besto fremdeles av de samme
betongplatene som den gang. Også i Vest-Tyskland hadde jeg vært ute for samme
typen motorvei, anlagt for å tåle tunge panservogner i høy hastighet. Skjøtene
mellom betongplatene var like merkbare i øst som i vest, og det sa kadunkadunk,
omtrent som et tog på gammeldagse laskede skinner. Etter en stund stoppet vi på
en veikro, drevet av Mitropa, det gamle tyske spise- og sovevongselskapet[4] fra mellomkrigstiden.
Stedet virket mest som en gammel bedriftskantine, og betjeningen virket heller
lite interessert i sine kunder, men maten var god. Vi kjørte gjennom den
gamle universitetsbyen Halle der biskopen for den saksiske kirkeporvinsen holdt
til.
Mye av bygningsmassen virket slitt. Det samme gjaldt gatenettet, men jeg må ærlig
talt si at selv om det var langt fra det lys- og fargestrålende inntrykket som
en vestlig by gir, var helhetsinntrykket likevel langt fra det ensfargede gråbrune
som vestlig propaganda påstår at preger østtyske byer. Jeg noterer meg at
”sannheten ligger som regel et sted midt mellom”, et inntrykk som skulle følge
meg resten av oppholdet i DDR. Drabantbyområdet Halle Neustadt kunne like
gjerne vært i Groruddalen i Oslo, hadde det ikke vært for alle Wartburg-ene,
Trabant-ene og IFA-ene[5]
og fjernvarmerørene av russisk type som gikk på kryss og tvers. Vi gjorde stopp i
Eisleben, Martin Luthers fødeby, og jeg fikk se huset der Luther ble født i
1482, og huset der han døde i 1546, samt Andreaskirken der han holdt sin siste
gudstjeneste[6]. Det var spennende å se
denne byen der vår egen kirkes reformator og lærefader hadde sitt opphav. På veien videre så vi
Erfurt i det fjerne, og Klaus fortalte at byen er både administrasjonssenter
for fylket[7]
ved samme navn og prostesete. Han hadde forgjeves forsøkt å få istand et møte
med prosten, men prost Falche var en mann med mange jern i ilden, og det var
aldri godt å si hvor i verden han til enhver tid befant seg. Vi passerte også
byen Sömmerda, administrasjonssentrum i kommunen der landsbyen Straußfurt
befinner seg. Vel fremme i Straußfurt
dro vi rett til prestegården der fru Irma og døtrene Michaela (Irmas datter
fra før ekteskapet) og Juliane (ekteparets felles datter) ventet. Irma var på
mange måter dagens overraskelse, en usedvanlig vakker kvinne og langt yngre enn
sin mann. Det tok noen minutter før jeg helt oppfattet hva hun het, da jeg ikke
var helt fortrolig med den lokale dialekten. Det gikk straks lettere da jeg
oppdaget at bokstavkombinasjonen ir uttales ør.
Etter et hyggelig kveldsmåltid var klokken passert ½12 på kvelden, og det var
sengetid. Prekenforberedelse var det ikke blitt tid til, men i morgen er det jo
atter en dag. Lørdag
02.09:
Etter frokost tok Klaus
meg med til kirken. Kirken hadde opprinnelig ligget fritt og åpent, men det var
etter hvert blitt bygget tett innpå den slik at den opprinnelige hovedinngangen
var blitt blokkert, og man brukte en sideinngang. Det gamle våpenhuset i tårnfoten
hadde derfor mistet sin egentlige funksjon, og i stedet hadde Klaus tatt
initiativ til å få innredet et menighetslokale i tårnfoten. Det var blitt
skikkelig fint. Selve kirken var også nyoppusset og var blitt riktig så
nydelig[8].
På kirkegården viste Klaus meg en ”tysk engel”[9]
fra begynnelsen av århundret. Engelens historie var noe uklar, men ved en
anledning for noen år siden hadde en dame i menigheten ønsket å få overta
den som gravmæle over sin avdøde mann. Klaus hadde satt seg imot og fått
medhold oppover i hierarkiet. Resultatet var at damen resolutt hadde meldt seg
ut av Kirken ”på grunn av sokneprest Burges”. Klaus
poengterte f.ø. sterkt at selv om bispedømmet er unert, er han luthersk prest,
ordinert og ene og alene forpliktet på den lutherske bekjennelsen, og at han
derfor aldri ville kunne tjenestegjøre i en reformert menighet. Han fortalte
også at den politiske situasjonen i DDR er
for tiden spent. Myndighetene fører en stram linje fordi de føler seg presset
fra to sider, fra øst med liberalisering og demokratisering og fra vest.
Forholdet mellom Kirke og stat er anstrengt. Alle påstander om noe annet er,
iflg. de prester jeg var i kontakt med, i beste fall ønskedrømmer. Kirken
mistenkes for å være en av inspiratorene bak den siste tids utvandringsbølge[10].
Det var forresten interessant å observere at det store flertall utvandrere ikke
kom fra grensetraktene mot BRD, men fra områder som ikke er under innflytelse
fra vesttysk fjernsyn!
Formiddagen ellers gikk
med til å tilfredsstille det østtyske byråkratiet. At jeg hadde fått visum
for innreise, var langt fra ensbetydende med at jeg hadde oppholdstillatelse.
Det måtte ordnes hos det lokale folkepolitiet innen 24 timer etter innreise. Følgelig
måtte vi avgårde til politistasjonen i Sömmerda. Og der ble vi sittende i
godt og vel en time før vi slapp til hos rette vedkommende – som så langt
jeg kunne se, hadde sittet ved sitt skrivebord og stort sett gjort ingen verdens
ting mens vi satt og ventet. Det skulle bare være slik. Men oppholdstillatelsen
for hele oppholdet ble stemplet inn i passet, og samtidig fikk jeg også
utreisevisum[11]. Da vi var ferdige hos
politiet, tok vi en spasertur på byen. Bl.a. var vi innom et par
dagligvareforretninger. Så langt jeg kunne se, er det langt på vei feil å
snakke om varemangel i DDR. Der var rikelig med varer i butikkene. Men utvalget
av merker innenfor det enkelte vareslag var langt mer begrenset enn hos oss. Det
var snakk om én type jordbærsyltetøy, én type saltpølse osv. Så langt inne
i landet var der imidlertid lite av typiske kystprodukter som fisk i ulike
varianter. Sardinboksene jeg hadde med, var derfor meget kjærkomne. Det samme
gjaldt typiske importvarer som te og kaffe, for ikke å snakke om sjokolade. 7
år gamle Juliane hadde aldri tidligere smakt ekte sjokolade, kun innenlandske
erstatningsprodukter. Jeg skulle etter hvert få se at også forretninger for
forbruksvarer (klær, møbler, hvitevarer, foto, radio og TV etc.), bokhandler
og endog leketøysforretninger var velfylte, og jeg kunne ikke se at prisene var
avskrekkende heller. Det eneste påfallende jeg noterte meg, var at de aller
fleste forretningene skiltet med ”An- und Verkauf”; dvs. at man også
handlet med brukte ting. På gata i Sömmerda
pekte Klaus ut et par menn som han identifiserte som agenter for
Stasi, det
hemmelige politiet[12].
Etter hvert som jeg lærte hva jeg skulle se etter, viste det seg å være
relativt lett å blinke ut ”gummiørene” både på gaten og på restauranter[13]. Så bar det tilbake til
Straußfurt der Irma hadde gjort i stand deilig middag. Etter middag besøkte vi
menighetsrådslederen, fru Willebrands som drev en liten dagligvarehandel litt
borti gata. Selv bodde hun og mannen på noen bakrom bak forretningen. Fru
Willebrands hadde et maskingevær av et snakketøy. Mannen derimot sa ikke
stort, annet enn når hans kone var ute et øyeblikk. Da livnet han til og hadde
faktisk veldig mye å fortelle. Når frua var i rommet, var det imidlertid hun
som førte ordet. Men vi hadde en hyggelig kveld. Men prekenforberedelsen?
Da kvelden kom, var jeg rimelig godt sliten. Den dialekten man snakker her i området
er ganske annerledes enn det meste jeg tidligere har hørt av tysk, og inntil
jeg blir mer fortrolig med den, er det krevende å henge med i svingene. Jeg
fant etter hvert ut at den eneste måten jeg kunne komme i land på, var å
notere meg noen stikkord fra det jeg kunne huske av de siste ukenes prekener
hjemme. Søndag
03.09:
Gudstjenesten begynte kl.
10. Vi var enige om at Klaus skulle forrette før prekenen, og at vi skulle
konselebrere under nattverden[14].
Jeg skulle forrette Fader Vår, innstiftelsesordene og velsignelsen på norsk.
Liturgien var svært lik den norske, og prekenen hadde sin plass etter ca. 20
minutter. Jeg har vel knapt noen gang bedt så intenst før en preken, men så
har jeg heller knapt noen gang vært så dårlig forberedt. Med utgangspunkt i
dagens tekst holdt jeg en nesten 20 minutters preken om Guds Ord som sprenger
alle menneskeskapte grenser[15],
politiske, sosiale, økonomiske, språklige, nasjonale og historiske[16].
Etter gudstjenesten kom en eldre mann bort til meg og tok meg i hånden. Han
hadde vært okkupasjonssoldat i Norge under krigen, og i over 45 år hadde han
slitt med sin rolle den gangen. Gjennom prekenen min hadde han endelig følt at
han kunne legge fra seg børen, for han opplevde at jeg hadde krysset den
grensen han hadde levd med i sitt eget indre i alle disse årene, og det ville
han takke med for. Det var en særdeles sterk opplevelse. På kirkekaffen etterpå
fikk jeg mange spørsmål om norske forhold. Særlig var mange interesserte i å
få vite mer om norsk kirkeliv. Jeg overbragte hilsener jeg hadde med fra både
prost og biskop hjemme. Deretter var det middag hos ekteparet Willebrands. Denne
gangen var fruen mest opptatt av å prate med Irma, og Klaus og jeg ble sittende
og prate med mannen. Inntrykket fra første besøk ble styrket. Dette var et
menneske som hadde opplevd mye, og han fortalte hvordan forholdene hadde vært både
i Det 3. rike og nå i DDR. Jeg begynte å forstå at de forholdene innbyggerne
i DDR lever under, ikke er så helt ulike dem generasjonen før meg har
beskrevet fra Norge i okkupasjonstiden. Etter middag var det godt
å få hvile ut litt, særlig fordi det var hyggelig å være uthvilt til
kveldens besøk av en naboprest med frue, Horst og Elisabeth Zillmann fra
Gangloffsömmern, en annen landsby i samme kommune. Horst var opprinnelig fra
Romania, fra den tyske minoriteten der. Da han giftet seg med Elisabeth hadde de
brukt hennes østtyske statsborgerskap for å få tillatelse til å flytte til
DDR. Jeg hadde hørt mye om forholdene i Romania, men det gjorde et dypt
inntrykk på meg da Horst fortalte at han både politisk og materielt hadde følt
det som å komme i Paradis, da han flyttet til DDR! I løpet av samtalen
oppdaget jeg at Honnecker[17]
kun ble omtalt som ”der alte Erich” – gamle Erik. Jeg klarte ikke dy meg
for å fortelle hva Gammel-Erik betyr på de skandinaviske språkene, og dette
var helt ukjent for mine tyske venner. De hadde imidlertid ingen problemer med
å ta poenget, særlig ikke vesle Juliane, skulle det vise seg. Mandag
04.09:
Skoleåret begynte i dag,
og det ble markert med en spesiell skolestartgudstjeneste på morgenen. Jeg var
forundret over at så mange barn deltok, men Klaus fortalte at dette var en av
de tradisjonene som kommunistregimet aldri hadde klart å komme til livs, til
tross for at de hadde forsøkt det de kunne. Der hadde riktignok vært tider da
deltakelsen hadde vært langt mindre, men nå var oppslutningen klart økende.
Jeg var til stede i alba og stola, men hadde ingen egentlige oppgaver i
gudstjenesten utover å lese evangelieteksten på tysk. Dagen videre ble en
Luther-dag. Det var Erfurt som var målet, byen der Martin Luther var i kloster,
og der han også ble ordinert. Men først skulle vi innom Sömmerda igjen, for
å hilse på superintendent[18]
Wiefel, den eneste kirkelige autoritet over
lokalmenighetsnivå jeg fikk treffe, og det på initiativ fra Klaus, ikke fra
superintendenten[19].
Superintendanturet holdt hus i en nydelig gammel fagverksbygning like ved byens
hovedkirke. Her ble jeg vennlig mottatt og fikk en orientering om kirkens
situasjon i DDR. Denne orienteringen var nok langt mer preget av det offisielle
syn på saken, enn det mest jeg hadde hørt før. Før vi kjørte fra Sömmerda,
ville jeg gjerne ha et bilde av det lokale SED-hovedkvarteret. Dette var på
kanten av det tilrådelige, og vi kunne ikke gjøre det åpenlyst. Klaus kjørte
to ganger forbi bygningen så jeg fikk stilt inn kameraet. På tredje forsøket
måtte bildet tas, for da turde han ikke kjøre forbi flere ganger. Vi var også
innom barnehagen der Irma jobber[20].
Dvs. at jeg ikke fikk komme inn i barnehagen. Jeg representerte jo
”klassefienden”, både som prest og som utlending[21].
Min blotte tilstedeværelse kunne forderve sosialismens håpefulle unge. Men jeg
måtte gjerne stå utenfor og prate med barna gjennom vinduet og gjerne også gi
dem av de godteriene jeg hadde med fra Norge. Men innenfor kom jeg ikke. Forstå
det den som kan – eller hørte jeg begrepet politisk paranoia? På
veien videre passerte vi Stotternheim som ligger på veien mellom Eisleben og
Erfurt, stedet der Luther hadde hatt sin helt spesielle kallsopplevelse[22]. Før vi kjørte inn i
selve Erfurt, stoppet vi på Petershøyden like utenfor byen, for at jeg skulle få
et overblikk over den. Utsikten var praktfull, og midt i panoramaet tronet
Mariahøyden med sine to kirker, Mariadomen og Severiuskirken. Jeg ville gjerne
ta et bilde, men da var Klaus med én gang på vakt og passet på at jeg ikke
rettet kameraet mot en ganske så uanseelig radiomast like ved siden av. Den
tilhørte antakelig folkepolitiet som hadde et kaserneanlegg like bak der vi
sto. Det skulle ikke mer til før vi risikerte arrestasjon og anklage om å være
agenter for både CIA og hva det nå enn kunne være. Erfurt sentrum er preget
av voldsomt nedslitte gater. Særlig ille var de gatene der det gikk trikk.
Dette skyldtes at trikkeskinnene var lagt med tanke på relativt lette 2-akslere
og ikke tålte de tunge leddvognene som nå ble brukt. Vi kjente også hvordan
hele gatelegemet vibrerte når en trikk kjørte forbi, og det var lett å snuble
i de mange hullene. Bygningene, i hvert fall langs de sentrale gatene, virket
derimot forholdsvis velholdte, i det minste utvendig.
I Erfurt oppsøkte vi først
det gamle
Augustinerklosteret der Luther var munk fra 1505 til 1511. Interiøret
i klosterkirken er, med unntak av det nye sentralalteret, forsøkt restaurert
slik det var på Luthers tid. Idag huser klosteret en "Predigerschule",
et presteseminar som nærmest tilsvarer en flerårig, videregående bibelskole[23].
Det er også senter for teologiske og kirkelige konferanser, både nasjonale og
internasjonale, og inneholder et stort teologisk bibliotek med både gammel og
ny litteratur, bl.a. flere originalmanuskripter fra reformasjonstiden.
Biblioteket holder til i den gamle sovesalen og i munkenes arbeidsceller[24].
Fra Augustinerklosteret
gikk veien til Mariadomen[25]
der Luther etter all sannsynlighet ble ordinert. Sammen med Severiuskirken, den
romersk-katolske soknekirken i Erfurt sentrum, kneiser Mariadomen høyt over
bybebyggelsen på Marienberg. Her fikk vesle Juliane øye på en djevlefigur på
et maleri over et sidealter, og høyt og tydelig utbryter hun: ”Se,
pappa! Der er det en Honnecker til!”[26]
Det var heldigvis ingen andre enn oss som hadde anelse om hva hun siktet til.
Det kunne ellers ha blitt veldig vanskelig å bortforklare.
Selv om begge kirkene på Marienberg er romersk-katolske, tilhører
trappen mellom dem ned til torget det protestantiske bispedømme Sachsen
Kirkeprovins. Her
har man gudstjeneste ved de årlige kirkedagene samt andre
store arrangement, og det hender at man i den økumeniske fordragelighets navn låner
ut trappen til katolikkene! Også Bonifatius-kapellet i Krypten under domkirken,
der kirkens grunnlegger, den hellige Bonifatius, Tysklands apostel, er gravlagt,
tilhører protestantene, og Klaus gjorde et stort poeng ut av at i Erfurt bygger
katolikkene på evangelisk[27]
grunn! I Erfurt var vi også IGA[28]. Utvalget av
landbruksprodukter var imponerende, men Klaus og Irma kunne fortelle at de aller
færreste av de utstilte varene var å få i DDR. Dette var et utstillingsvindu
for utenverdenen, og de aller meste av produktene gikk kun til eksport.
Kvaliteten på standsene varierte voldsom, fra DDR’s egen med et vell av
tilsynelatende høykvalitetsprodukter til Romanias og Nord-Koreas der produktene
var både få og lite fristende. I tilknytning til IGA er der også en stor
rosepark med roser i alle former og fasonger og fra nesten alle verdens kanter.
Det var små dvergroser, slike som vi kjøper som potteroser hjemme, og det var
regelrette rosetrær på 2-3 meters høyde – og hele spekteret mellom, alle
med et vell av velduftende blomster. Alene roseutstillingen var verd besøket. I forbindelse med
kommunistregimets 40-årsjubileum[29]
var IGA-området , som så mange andre steder i landet, preget av store
propagandaplakater
der kommunistregimets berømtheter, som DDR's første - og eneste - president Wilhelm Pieck og
Erich Honnecker, ble sterkt fremhevet. På
kvelden bar det tilbake til Sömmerda. Vi var invitert på skolestartfest[30]
hos noen venner av Klaus og Irma. Det ble en spennende kveld der jeg fikk et
godt inntrykk av hva mange politisk bevisste DDR-borgere tenkte om landets
fremtid. De mange som nå prøvde å flykte over til vest, enten over mindre
bevoktede grenser[31]
eller via den vesttyske ambassaden i Tsjekkoslovakia, var ett av samtaleemnene.
Ingen så for seg noen form for glasnost og perestrojka[32]
før tidligst midt på 1990-tallet, og de mente at når forandringene kommer,
ville det være helt avgjørende at tingene ikke kom til å skje for fort. Jeg
var for øvrig overrasket over folks frittalenhet. Umiddelbart opplevde jeg
det som at de tok sjanser med en ukjent. Men som de selv sier: Hva annet kan
regimet gjøre, enn å erstatte en relativ frihetsberøvelse med en skjerpet sådan?
Det ble sagt: Regimet har makten, men ikke kraften. Tirsdag
05.09:
Normalt har ikke en
”klassefiende” adgang til en ”sosialistisk bedrift”. Likevel hadde
bestyreren for det lokale landbrukskooperativet sagt ja til å ta imot meg til
et intervju. Manfred Töpfer, som han het, var ingen hvem som helst. Han var
medlem av kommunistpartiets høyeste valgte organ, partikongressen. Det var med
stor spenning jeg gikk til møtet med en mann som til de grader representerte
makten i landet. Han hadde satt av en halvtime og tok imot meg høflig og
korrekt, og etter hvert fant vi at vi kom godt overens, og han la til side den
oppsatte timeplanen og vi ble sittende og prate i neste to hele timer.
Spennende! Klaus er født i en by
som heter Bad Langensalza, ikke så langt fra Straußfurt, og han vil gjerne
vise meg barndomsbyen sin, en typisk sjarmerende, tysk småby. På veien
fortalte Klaus en del fra sin oppvekst og sin vei til prestetjenesten. Det hadde
slett ikke alltid vært helt enkelt, og myndighetene hadde gjort store
anstrengelser for å få ham til å endre yrkesvalg. Da han dertil nektet militærtjeneste,
var begeret fullt, og han ble arrestert, satt fengslet i 1½ år. På
tilbaketuren la vi veien om Mülhausen der Thomas Müntzer[33]
var prest i Mariakirken. I
1989 var det 500 år siden Müntzers fødsel, og myndighetene i gjorde mye ut av
jubileet som falt sammen med DDR's 40-årsjubileum. Man hevdet at den revolusjonære
tradisjon fra Müntzer var ivaretatt i kommunistpartiet, og slike tradisjoner
tok man godt vare på i Ulbrichts og Honneckers rike. Mannens tro var derimot av
mindre interesse. Mariakirken er idag museum og konsertlokale, selv om den har
beholdt sin liturgiske innredning. Mange gamle kirker har lidd denne skjebne i
DDR, men Klaus påpekte at de var frivillig avgitt fra Kirkens side. Kirken har
ikke ressurser til å holde disse kostbare byggene[34].
Det er et spørsmål om det noen gang var reelt behov for alle de store, gamle
kirkene. Der var neppe noensinne nok mennesker til å fylle dem alle. Men de var
uttrykk for en brennende gudskjærlighet. For datidens mennesker var det viktig
å markere hva Kristus og vår himmelske Far betød for dem. I dag går vi
motsatt vei: Vi bygger bare det vi har behov for, forbruksbygninger mer enn
lovsangsbygninger. Spørsmålet Klaus reiste, er om det å avgi kirkebygg er
uttrykk for en kjøligere holdning til troen fra Kirkens egen side! Mülhausen
er ikke bare Müntzers by, men også Johan Sebastian Bachs. Bach var organist i
Blasiuskirken et års tid i 1707-08. Denne er fremdeles menighetskirke. Den gode Klaus er en
dyktig manipulator[35]!
Han hadde satt seg i hodet at borgermesteren skulle være til stede ved
innvielsen av den nye menighetssalen. Dette er normalt fullstendig utenkelig i
DDR, men når innvielsen av menighetssalen kombineres med en mottakelse for en
utenlandsk gjest som ikke bare er prest, men også tjnnestereisende kongelig
embetsmann....... ”Hva tror De, Herr borgermester, Berlin vil si hvis han
skriver i sin rapport at De fornærmet ham ved å utebli fra mottakelsen?” Og
borgermesteren stilte, sammen med to drabanter fra den lokale partiledelsen,
selv om det helt til det siste var helt åpent hvorvidt han kom til å vise seg.
Han ble nok litt stram i masken da det gikk opp for ham at det ikke bare var
mottakelse for den utenlandske gjesten, men også innvielse av menighetssalen,
men han tok det pent og inviterte meg endog tilbake til landsbyens 750-årsjubileum
om et par år[36].
Som alltid ble det stilt spørsmål om Norge og norske forhold, og et av de spørsmålene
som kom opp, var om der fantes adel i Norge. Det var ikke uten en viss stolthet
jeg kunne fortelle at adelen var blitt avskaffet i Norge allerede i 1821, hele
97 år før ”die große sozialistische Oktoberrevolution”[37].
Enkelte av de tilstedeværende lurte på hvordan vi fikk avskaffelsen av adelen
til å harmonere med at vi fortsatt hadde et monarki. Jeg innrømmet at jeg også
fant det underlig, men påpekte at folket faktisk hadde valgt monarkiet i en
folkeavstemning i 1905, og at norsk lovgivning hindret at monarkiet skulle
utvikle seg til en egen adelig klasse. Om de kjøpte forklaringen, er jeg ikke
helt sikker på[38]. Onsdag
06.09:
Idag holdt jeg på å gjøre
det helt store! Da vi var på Manfred Töpfers kontor igår, glemte jeg å ta
bilde av bygningen. Dette ville jeg gjerne gjøre mens jeg ventet på Klaus. Jeg
var påpasselig emd ikke å rette kameraet mot de to lagerbygningene som såvidt
var synlige bak trærne. Disse var lagerlokaler for det lokale sivilforsvaret og
definert som strategiske objekter, og jeg hadde lovet Klaus å ikke gjøre noe
forsøk på å fotografere dem. Plutselig kommer Manfreds datter, som jobbet som
sekretær på kontoret, løpende og roper at Manfred ba meg ikke fotografere
akkurat nå, og like ette rkommer Klaus kjørende i vill fart og ber meg hoppe
inn. Vi må vekk øyeblikkelig! Det viste seg at Manfred virkelig hadde kommet i
heisen for å ha tatt imot en ”klassefiende” på kontoret i en
”sosialistisk bedrift”, og det var på det aller strengeste forbudt,
partikongressmedlem eller ikke. Så da jeg sto ute og ventet på Klaus ble han
forhørt om hendelsen av Stasi inne på sitt eget kontor. Til all lykke hadde
Stasi-offiserene stått med ryggen mot vinduet, og Manfred hadde klart å dra
ned persiennen og fått gitt datteren beskjed om å få meg vekk, uten at de
hadde sett meg[39]. Weimar er Goethes[40],
Schillers og Lizts by. Her
finner vi Goethes bybolig, en gave fra hans venn hertugen, ganske romslig og med
god plass til et par elskerinner her og der. I den travleste forretningsgaten
finner vi Schillers bolig, og like bak Schillerhuset, ligger huset til
komponisten Franz Lizt. Vi gikk og tittet i en del butikker, og i en
leketøysbutikk fant jeg gaven jeg skulle ha med hjem til Eivor: En liten
barnestol i mykt materiale og med deilig teddytrekk. Middag skulle vi spise på
byhotellet[41].
Det var imidlertid såvidt vi rakk det før restauranten stengte for dagen.
Lukketider ble strengt håndhevet! Utenfor
Weimar ligger konsentrasjonsleiren
Buchenwald. Besøket her gjorde et dypt
inntrykk på meg. Det er som om ondskapen fremdeles sitter i bygningene, særlig
i krematoriet. Til tross for at det var en deilig, varm sensommerdag, utstrålte
stedet en kulde som var fysisk merkbar. Vi besøkte bl.a. cellen der teologen og
presten Dietrich Bonhoeffer satt inntil han ble henrettet i mars 1945[42].
Klaus fortalte at det 3. rikes nederlag ikke hadde medført nedleggelse av
leiren, men at den hadde vært i full drift frem til 1950. Dette var nytt for
meg[43].
I
Buchenwald traff jeg på et russisk militærorkester. Jeg fikk kontakt med dem
og klarte på mitt haltende russisk å spørre om tillatelse til å ta et bilde.
Lederen deres, en major, ble svært interessert da han hørte jeg var norsk. Han
hadde selv vært med på frigjøringen av Øst-Finnmark i 1944. Orkesterets
ledsager fra Stasi[44]
mislikte kontakten mellom den russiske majoren og ”klassefienden” og prøvde
å gå imellom, bl.a. ved å forlange at all kommunikasjon skulle gå gjennom
henne. Russeren ble til slutt så irritert at han ba henne forsvinne utenfor hørevidde,
ellers skulle han ta en prat med folk ”som vet hva de skal gjøre med den
lekesikkerhetstjenesten” hun tilhørte. Det er ikke mye tvil om hvem som
besitter den virkelige makten i DDR!
Russerne
var ikke i Buchenwald som turister. De skulle spille ved en
edsavleggelsesseremoni for et nytt årskull medlemmer i ”Gesellschaft für
Sport und Technik”[45].
Edsavleggelsen foregikk med fullt militært seremoniell der de uniformerte
rekruttene marsjerte inn til klingende spill og vaiende faner med våpen som en
hvilken helst militæravdeling. Klaus var synlig opprørt over det som skulle
foregå, og jeg kan ikke si annet enn at det hele opplevdes om en grotesk hån
av de mange som hadde mistet livet i Buchenwald, bl.a. nettopp pga.
DDR-diktaturet. På kvelden var vi
invitert til familien Zillmann. Kirken i Gangloffsömmern var under restaurering
etter mange års forfall. Restaureringsarbeidene var såvidt påbegynt, men
Horst mente at de ville være fullført i løpet av 2-3 år. I mellomtiden holdt
man gudstjenestene i underetasjen i presteboligen. Den kvelden smalt bomben:
Den ungarske grensen ble åpnet. Det gjorde et voldsomt inntrykk å se de
vesttyske nyhetene vise bilder av ungarske soldater fjerne piggtråd og
maskingeværer, for ikke snakke om menneskemengden, deriblant et stort antall østtyskere
som stormet over grensen til friheten! Torsdag
07.09:
Tiden
er kommet for avskjed med Straußfurt og familien Burges. Sammen med Irma kjører
Klaus meg til neste stopp, Waldau i Thüringer Wald. Fra slettelandet rundt
Straußfurt gikk veien oppover i mer kupert terreng i Thüringer Wald. På begge
sider av veien står skogen tett, både løvskog og barskog, men det var
skremmende å se hvor langt skogdøden er kommet. Det var knapt ett friskt tre
å se. Og alt skyldes den enorme forurensingen fra DDR’s nedkjørte industri.
Vi kjørte bl.a. gjennom en liten by med en stor kjemisk bedrift. Alt var dekket
med et gråhvitt støv. Det luktet syre i luften, og Klaus fortalte at hele byen
var så forurenset at man ikke kunne ha vinduer åpne, for det høye
kjemikalienivået i luften ga folk pusteproblemer, og barna kunne ikke leke
utendørs pga. forurensningen fra kjemikaliefabrikken. At så og si all
oppvarming (pga. høy elektrisitetspris) og all elektrisitetsproduksjon skjer
ved forbrenning av brunkull, bidrar også til å forverre problemet. Kullrøyken
ligger over landskapet, og på godværsdager er luften disig. Dette er en hovedårsak
til at bygninger ofte er så svarte og skitne utvendig. Det er ikke det
minste rart at også skogen er skadelidende.
Fremme i Waldau fant vi
kirken, og like ved siden av lå også prestegården. Mottakelsen hos Olaf og
Christine Beer var meget hjertelig. Klaus og Irma hadde lang vei tilbake, så de
valgte å returnere med en gang. Selv skulle jeg delta torsdagens møte i
menighetssalen i prestegården og overbringe en hilsen fra menigheten hjemme i
Larvik. Et tyvetalls mennesker, mest kvinner, var samlet. Møtet fulgte omtrent
samme mønster som et bedehusmøte ville gjort hjemme. Det ble sunget flere
salmer, og både prest og menighet var veldig fornøyde med at de hadde valgt
salmer som også gjesten fra Norge kjente. Sannheten var at jeg aldri i mitt liv
hadde hørt en eneste av melodiene før. Det hjelper godt, svært godt, å kunne
lese noter! Jeg var bedt om å fortelle om Norge og norsk kristenliv. Spørsmålene
her var mye mer konsentrert om de kirkelige og åndelige forholdene enn på møtet
i Straußfurt. Etter møtet var det kveldsmat i selve presteboligen, og jeg fikk
hilse på begge sønnene i familien. Da Olaf hørte jeg var jernbaneinteressert,
kom han med en bok jeg har kost meg mye med i ettertid: ”Eisenbahnatlas
der DDR”[46].
Fredag
08.09:
Første post på
programmet var et husbesøk hos en mann som akkurat denne dagen feiret sin 80-årsdag.
Da vi kom, sto TV’en på, og kombinasjonen av thüringerdialekt i samtalen og
høytysk fra TV’en ble for komplisert for meg. Men da vi fikk slått av
TV-en, hadde jeg ingen problemer med å følge med i samtalen. Deretter skulle
Olaf forrette en begravelse i Hildburghausen, den nærmeste byen. Egentlig
ligger byen i et annet bispedømme, Thüringen lutherske bispedømme[47].
Grunnen til at Olaf skulle forrette begravelse her, var at det skulle være
kremasjon, og Hildburghausen har det nærmeste krematoriet. Like i forveien
hadde det vært det vi hjemme ville kalt en borgerlig begravelse, og kapellet
var prydet med flagg og partifaner. Disse ble bokstavelig talt lempet ut av
krematoriearbeiderne, og jeg så de hadde den største fryd av å hive dem i en
eneste stor haug. Korset som deretter ble båret inn, ble derimot behandlet med
respekt og varsomhet. Interessant var det å se at kapellets gamle glassmalerier
var i behold. Ikke var de tildekt med gardiner heller, og midt i front lyste
solen inn gjennom et nydelig korsprydet vindu. Sammen med Christine tok jeg
plass på orgelgalleriet for å være mest mulig diskret i min tilstedeværelse.
Gravferdsliturgien var forholdsvis lik vår egen, men den ble avsluttet uten
jordpåkastelse, og Olaf forklarte etterpå at man aldri hadde jordpåkastelse
innendørs. Den ble foretatt når urnen ble satt i jorden etterpå[48].
Etter gravferden gikk
turen til Eisenach og Wartburg[49].
På veien
passerte vi bl.a. Waldorf[50],
Schmalkalden[51], Gotha[52]
og Jena[53].
Det var en fascinerende opplevelse å gå rundt i borgen der Martin Luther i sin
tid ble holdt i skjul da keiseren hadde lyst ham fredløs[54].
Enda mer fascinerende var det å få se den store samlingen malerier av Lucas
Cranach[55].
Men aller mest fascinerende var rommet Luther hadde brukt som kontor da han
oversatte NT til tysk[56].
Blekklatten på veggen er fremdeles synlig[57]. Så skulle vi spise
middag. Like utenfor selve borgen lå det en stor og fin restaurant, men den
gang ei! Restauranten var stengt. Utenfor inngangen sto 6-7 blankpolerte, svarte
Volvo 740[58]
og tilsvarende mange like blankpolerte, grønne Wartburg-er. Og ved inngangen
sto steinansiktene, store kraftige Stasi-folk, med armene i kors og blikk som
uten opphør gransket hver eneste bevegelse på plassen foran borgporten. Folk
gikk så langt opp mot fjellet på andre siden som mulig. Det var da det
tydligvis stakk en liten rakker i Olaf, for han strnte rett bort til den som
syntes å være lederen for Stasi-folkene, og fortalte ham at den karen der
borte er en tjenestereisende kongelig embetsmann fra Norge. Undres på hva
Berlin vil si hvis han skriver i sin rapport at man fornærmet ham ved å nekte
å oppfylle hans ønske om å spise middag på Wartburg! Snakk om å trykke på
knappen! Det gikk ikke stort mer enn et minutt, så smalt restaurantdøren opp,
og en bukkende, livrékledd hovmester spurte på sitt aller høfligste om ”der
geehrte königliche Beamter” med følge ville være så vennlig å akseptere
en invitasjon om å spise middag på Wartburg som Kulturamt[59]
der SEDs gjester. Vi ble plassert til bord sammen med de høye herrer fra
Berlin, og disse spurte vennlig og høflig om norsk kultur og andre interessante
ting. Men der var ett spørsmål ingen av dem våget å stille: Hva slags type
embetsmann var jeg egentlig? Hva drev jeg med? Et slikt spørsmål stiller man
ganske enkelt ikke i et diktatur[60].
Jeg kunne bli fornærmet og ta det som et hint om at de trakk min autoritet i
tvil. Skulle jeg så skrive det i rapporten min,. og skulle jeg dertil befinne
meg høyt nok oppe i det norske embetsverket, hørte selv disse toppfolkene håndjernene
rasle og ståldørene smelle igjen bak seg ved tanken på hva reaksjonen kunne
bli i Berlin. Men maten smakte aldeles nydelig: helstekt kanin med et vell av grønnsaker,
bl.a. flere typer som ikke bare var ukjente for Olaf og Christine, men som jeg
selv heller aldri hadde vært borti før. Og da vi kom ut i bilen igjen, kunne
vi endelig slippe latteren løs. De alvorlige herrene fra Kulturamt hadde dødd
på flekken, hvis det hadde gått opp for dem at de hadde spandert middag på to
prester og en prestekone! Før vi kjørte tilbake
til Waldau, tok vi en sightseeingrunde inne i selve Eisenach og så bl.a. huset
der Luther hadde bodd i skoletiden[61]
Huset er idag prestebolig for domprosten i Eisenach og
arkiv for den østtyske presteforeningen. Det inneholder det også et
museum som viste hvilken stilling prestene har hatt i det tyske samfunn gjennom
tidene, bl.a. hvordan de fleste ledende kulturpersonligheter i tysk historie
enten har vært prester eller barn av prester. En del av utstillingen viser
hvilke lidelser som rammet kirken under naziregimet. Min vert, da jeg besøkte
stedet mens diktaturet fremdeles besto, ba meg huske at Kirkens lidelser i det
som i ble hetende DDR, ikke sluttet i 1945! Vi var også innom Johan
Sebastian Bachs hjem. Bach bodde og virket størstedelen av livet sitt i nettopp
Erfurt. Her var han født, og her slo han seg ned med sin familie i voksen
alder. Domkirken i Erfurt var i mange år hans arbeidsplass. I Bach-huset var
det et stort musikkmuseum der vi foruten gjenstander knyttet til Bachs eget liv
fikk se et stort antall interessante musikkinstrumenter, deriblant et glassorgel
som skal ha tilhørt Wolfgang Amadeus Mozart. Og endelig tok vi oss også
tid til en fotosafari på jernbanestasjonen. Jeg var litt på vakt. Riktignok
hadde jeg hørt at fotoforbudet på og langs jernbanen nylig skulle være
opphevet, men jeg var ikke helt sikker. Jeg opplevde imidlertid en veldig imøtekommenhet
fra jernbanens folk. Bl.a. stoppet føreren av et passerende løslok ved
perrongen så jeg skulle få tatt et skikkelig bilde av loket hans.
Det ble i det hele tatt en god del bilder. Vi så også
et tog som skulle vestover, inn i grensesonen mot Vest-Tyskland, og
sikkerhetstiltakene rundt dette toget var påfallende. Her skulle ingen kunne
snike seg med uten å ha de nødvendige papirene i orden. Lørdag
09.09:
Idag tok Olaf meg med til
en spesiell jernbane et stykke lenger øst i Thüringer Wald,
Oberweißbacher
Bergbahn. Denne begynner som en bredsporet[62]
kabelbane[63] ved holdeplassen Oberweißbach
på den normalsporede linjen gjennom Schwartzatal. Der er bare en egentlig vogn
på kabelbanen. Motvekten består av en tribune[64]
der man ved behov setter på en gammel styrevogn fra et motorvognsett for å ta
unna trafikktoppene. Fra kabelbanens øvre stasjon går en normalsporet
elektrisk[65]
bane videre. Ved hjelp av medlemskortet mitt fra Norsk Jernbaneklubb[66]
fikk jeg lov til å sitte fremme hos føreren. Jeg la merke til en høy, tynn
ungdom som løp[67]
parallelt med toget mellom to stasjoner og fotograferte. Han hadde på sin side
lagt merke til denne utlendingen som hadde klart å komme frem på førerplass.
På kabelbanen ned igjen ble vi stående ved siden av hverandre og kom i prat.
Da Olaf hørte at Thomas Justus[68],
som han het skulle til en landsby ikke så langt fra Waldau, tilbød han ham
skyss siden det var lørdag og dårlig med offentlig kommunikasjon. Det var
utrolig spennende å se disse to østtyskerne som overhodet ikke kjente
hverandre fra før, prøve å finne ut hvor de hadde hverandre uten å si noe
som kunne gi problemer i tilfelle de hadde havnet i ”feil” selskap. Til
slutt fant Thomas ut at to prester, derav en utlending fra vest, neppe kunne være
agenter for Stasi, og begynte å snakke mer fritt. Det viste seg at han satt til
opp over ørene i opposisjonell virksomhet i studentmiljøet ved den polytekniske
høyskolen i Dresden der han studerte jernbaneteknologi. På tilbaketuren kjørte
vi via Saalfeld. I nærheten av byen ligger en større russisk militærforlegning,
og det russiske nærværet var påtakelig. Vi stoppet på en iskafé, og jeg må
bare si at om østtyskerne mangler en del på luksussiden, så kan de lage
iskrem! Jeg kan ikke huske å ha smakt bedre is. Da vi hadde satt oss, bøyde
Olaf seg mot meg og spurte om jeg hadde sett ”dem”[69].
Jeg hadde ingen problemer med å plukke ut to som satt ved vinduet, og to lenger
bak i lokalet. Der var dessuten en som satt alene ved et bord, men jeg var ikke
helt sikker på ham. Olaf mente det var en russisk sikkerhetsmann som var der
for å holde øye med at ikke de russiske soldatene hadde uønsket kontakt med
lokalbefolkningen.
Før vi kjørte videre,
tok vi oss tid til en titt på Saalfelds store, praktfulle gotiske Johanneskirke med
sine fint skulpturerte portaler[70].
På hjørnet ut mot torget sto det en utvendig prekestol der dominikanermunken
Tetzel[71]
på Luthers tid hadde drevet reklame for sin avlatshandel[72].
Det var underlig å se dette vitnesbyrdet om et fenomen en har hørt så mye om.
Historien kommer unektelig mye nærmere når en er på et sted der hendelsene
faktisk har funnet sted, og jeg hadde nesten følelsen av å se og høre
avlatshandleren stå der og rope ut sitt budskap som skulle friste
lokalbefolkningen til å bruke sine penger på å finansiere det store pavelige
byggeprosjektet[73], Peterskirken i Roma. Etter
at vi hadde satt av Thomas, gikk veien over høydedraget Kickelhahn, og vi tok
en kjapp avstikker til jaktslottet Gabelbach[74],
som hertug Carl August av Sachsen-Weimar og Goethe brukte som base for sine pøbelstreker[75].
Siste
stopp var Paulinzella
med sin store klosterruin[76].
Etter mange års forfall er der nå utført arbeider for å sikre de gjenstående
murene. For sikkerhets skyld har man tatt vare på de originale søyleornamentene.
Man er ikke i stand til å lage kopier av tilnærmet samme holdbarhet som de
gamle mesteres originaler. Søndag
10.09:
Familiegudstjenesten i
Waldau Kirke i forbindelse med starten på det nye skoleåret var en hyggelig
opplevelse med mange barn som deltok på ulike vis. Jeg hadde lagt opp prekenen
etter samme mønster som jeg vanligvis bruker, med spørsmål som barna skulle
besvare, og kommunikasjonen med barna gikk veldig fint. I den påfølgende høymessen
delte Olaf og jeg liturgien på samme måte som Klaus og jeg hadde gjort i
Waldau forrige søndag. Begge prekenene til denne søndagen var forberedt på
forhånd, før jeg reiste fra Norge. Etter middag var det tid
for oppbrudd. Flyet skulle gå fra Berlin kl. 9 neste morgen, og vi skulle kjøre
nordover med overnatting hos Christines familie i Halle. Samtidig skulle vi ha
med Michael som skulle tilbake til det kirkelige gymnaset[77] i Naumburg. Vi stablet
oss inn i Olafs Wartburg, og så bar det i vei. Jeg fikk lov til å sitte foran
og kunne nyte utsikten. Da vi nærmet oss
Naumburg fikk jeg et skoleeksempel på diktaturets psykologi: storkontroll –
ikke noen ordinær trafikkontroll slik vi tenker det her hjemme, men et tiltak
for å kontrollere folks bevegelser og opprettholde frykten for regimets
maktorganer. Det første vi merket, var at trafikken begynte å gå langsommere,
og så lå de der, politifolkene, tett i tett i veigrøften med stålhjelmer og
maskinpistoler. Her skulle ingen vrenge om og forsvinne, nei. Olafs øyne som
ellers alltid strålte av glede, lyste nå av angst. Jeg måtte være snill og
legge vekk kameraet og diktafonen, bare ha passet klart, for dette kunne være
farlig. Både hans og Christines angst var til å ta og føle på. Fremme ved
kontrollposten ble sjåføren i bilen foran oss pirket ut med et maskinpistolløp,
og bagasjen hans ble kort og brutalt tømt ut på veien. Jeg tenkte med gru på
kofferten min som det hadde tatt med nærmere to timer å få pakket såpass at
jeg kunne få igjen lokket, for ikke å snakke om esken med kostbart Jena-glass
og tenkte at her får vi la det stå til. Passet lå åpent på forsiden der kun
passnummer og landsnavn sto. Poltioffiseren kommer bort til oss, stikker både
hode og maskinpistolløp inn vinduet på førersiden og brøler: ”Papieren!”
Jeg skyver passet opp i fjeset hans så han må trekke hodet litt tilbake og brøler
i samme tone: ”Dienstreisender königlicher Beamter!” Olaf og Christine
holdt pusten. Reaksjonen var momentan. Både hode og maskinpistol forsvant. Det
smalt i hæljern, og aldri har jeg sett noen gjøre strammere honnør enn denne
politioffiseren. Om han vennligst kunne få lov til å se papirene våre. Jeg
svarte at han allerede hadde sett papirene mine, og lukket passet. Ja vel, det
var i orden. Ville den ærede kongelige embetsmannen være snill og gå bak for
å identifisere sin bagasje? Jeg så gjorde: Den, den, den og den er min. Den og
den[78]
går på mitt ansvar. Ja vel, det er i skjønneste orden, og offiseren ønsket
oss god reise videre. Når vi kom til neste storkontroll, skulle vi bare legge
oss ut til venstre og kjøre forbi hele køen. Politifolkene ved kontrollen
ville være orientert, slik at vi ville slippe gjennom uten å bli stoppet. Og så
fortalte han at vi kunne forvente neste storkontroll 13 km sør for Halle. Jeg
nesten hørte haken til Olaf klasket i gulvet. Staatsgeheimniß! Poenget
med kontrollene var jo nettopp at de skulle komme som lyn fra klar himmel. Ingen
skulle føle seg trygge noe sted, og så sto mannen der og fortalte hvor neste
kontroll kom til å være! Dessverre var kontrollen over før vi kom så langt,
så vi fikk dessverre ikke oppleve VIP-behandlingen. Inne i Naumburg bestemte
vi oss for en rundtur på byen, og intet transportmiddel var bedre egnet enn
Naumburgs eneste trikkelinje, som gikk i ring rundt den gamle bykjernen slik at
ingen steder i sentrum lå mer enn 10 minutters gange fra nærmeste
trikkeholdeplass. Vi parkerte på plassen foran jernbanestasjonen og gikk på.
Trikkene var gamle 2-akslere[79]
produsert i Gotha i DDR. Jeg kom i prat med trikkeføreren som gjorde sitt aller
beste for å besvare alle spørsmålene mine. Plutselig stoppet hun midt mellom
to holdeplasser, spratt ut og praiet en mann på moped. Glad og fornøyd kom hun
inn igjen og fortalte at nå måtte jeg bli med ned igjen til jernbanen, så
skulle hennes kollega på mopeden komme dit og fortelle meg alt som var verd å
vite om sporveien i Naumburg – og resten av DDR også for den saks skyld. Mandag
11.09:
Turen fra Halle til
Berlin forløp helt uten dramatikk, og vi kom til flyplassen i god tid før
avgang. Jeg hadde lyst til å fotografere et S-banetog før jeg sjekket inn, og
gikk bort til stasjonen like bortenfor. Men da jeg tok oppstilling på
perrongen, ble jeg anropt at trafikklederen, en dame som var som klippet ut av
en karikatur av en østeuropeisk kvinnelig partipamp. Hadde jeg fototillatelse?
Hva-for-noe? Hvis ikke jeg det hadde, måtte jeg bare komme meg derfra. Samtidig
så jeg to betjenter fra det fryktede transportpolitiet komme mot meg. Dette var
ikke verd bråk med politiet, og jeg trakk meg unna. Jeg så imidlertid at de
lett kunne avskjære meg, og for sikkerhets skyld holdt jeg passet klart. De var
imidlertid ikke interessert i passet. De ville bare fortelle meg at hvis jeg
gikk utenfor stasjonsbygningen, kunne jeg ta oppstilling ved en planovergang
like bortenfor og fotografere alt jeg ønsket. Der kunne ikke ”hu derre” se
meg. Etter et par bilder var
det på tide å komme seg tilbake til flyplassen og begynne innsjekkingsrunden.
Aller først måtte jeg si farvel til Olaf og Christine. Det var vemodig. Aldri
har jeg følt en grense så skillende og så definitiv som da stålporten i
passkontrollen smalt igjen bak meg, og jeg så de to som jeg var blitt oppriktig
glad i, stå igjen på den andre siden. Passkontrollen gikk greit, men i
sikkerhetskontrollen ble jeg stoppet. Jeg hadde en sveitsisk lommekniv på meg,
og det kunne jeg ikke. Sicherheitsrisiko, må vite![80].
Kniven ble puttet i en konvolutt med typisk, østeuropeisk utseende, og jeg fikk
kvittering. På Kastrup skulle jeg få kniven utlevert igjen. Dette var
imidlertid den eneste formen for kontroll jeg ble gjenstand for. Heller ikke nå
ville tollen ha noe med den kongelige embetsmannen å gjøre. Jeg kunne hatt med
meg ut nesten hva som helst! Som på fremreisen, var
det god plass på flyet. Jeg kunne uten videre spre meg ut over fire hele seter,
og det kom vel med, så mye håndbagasje som jeg hadde dradd med meg. På setene
like foran satt en skandinavisk kommunistdelegasjon som hadde vært i DDR for å
hylle regimets fredsvilje i forbindelse med 50-årsmarkeringen av 2.
verdenskrigs begynnelse. Jeg tilkjennega ikke at jeg var norsk, og jeg visste at
tysken min var god nok til at enhver ikke-tysker ville la seg lure. Det var
meget interessant å sitte der og tyvlytte til samtalen. Det DDR de beskrev, var
et ganske annet strålende paradis enn det jeg hadde opplevd[81],
men så hadde de antakelig kun opplevd de glansbildesidene ved DDR som regimet
gjerne viste frem for sine venner. Da vi kom til Kastrup,
gikk jeg til flyvertinnen, viste frem kvitteringen og ba om å få utlevert
angjeldende gjenstand. I en hylle bak henne så jeg en konvolutt helt lik den
kniven min var blitt lagt i. Men nei, noe slikt hadde de ikke med seg!
Overbevist om at det var min konvolutt som lå i hyllen, ba jeg om å få snakke
med hennes overordnende. Interflugs stasjonssjef på Kastrup ble tilkalt, og jeg
fikk klar beskjed om at hvis flyvertinnen sa hun ikke hadde gjenstanden med, så
hadde hun det ikke. Jeg fikk henvende meg til Berlin. Jeg sprakk! Og fortalte
henne i klartekst at jeg ikke fant meg i denslags behandling. I henhold til det
jeg hadde opplevd av østtyskernes frykt for enhver som hadde myndighet til å
kommandere ”Hopp!”, tok jeg en grov bløff og fortalte dama at jeg var
tjenestereisende kongelig embetsmann, og at hvis hun ikke sørget for å bringe
til veie den gjenstanden det var snakk om, før flyet mitt gikk videre til
Sandefjord 4 timer senere, skulle jeg personlig sørge for at hun kunne glemme
en hver tanke på videre utenlandsstasjonering – med tap av alle de
privilegier som en slik stasjonering førte med seg. Hadde høyhælte damesko
kunne smelle med hælene, ville smellet gitt ekko blant bygningene på
flyplassen. Dama sto i stram giv-akt og lovte på tro og ære at konvolutten
skulle bli fremskaffet og bragt til flyet til Sandefjord. Dermed fikk jeg
bekreftet min mistanke om at flyvertinnen hadde prøvd å underlslå kniven[82].
Der var nemlig ikke andre forbindelser mellom Øst-Berlin og København den
dagen. I transitthallen fikk jeg
ordnet innsjekking til Sandefjords-flyet, og så tok jeg meg en liten tur inn
til København mens jeg ventet på avgang. Det ble ikke lange tiden i København,
men jeg fikk tittet litt i butikker og fotografert neon tog før jeg måtte dra
tilbake til Kastrup for å rekke flyet. Da jeg kom ombord i
Wiederøe-flyet til Torp, kom flyvertinnen med konvolutten, og lurte alvorlig på
hva den inneholdt. Interflug-dama, som var kjent for å være både arrogant og
ubehagelig[83], hadde vært krypende og
underdanig nesten til det selvutslettende da hun kom med den usle, grå
konvolutten og måtte ha all verdens forsikringer om at virkelig ville bli levert
til ”den geehrten königlichen Beamter”, for ellers kunne det resultere i
diplomatiske forviklinger mellom Norge og DDR. Wiedrøe-flyvertinna holdt på å
le seg i hjel da hun så konvoluttens innhold og hørte historien som var knyttet
til den. Men historien sier sitt om den angsten befolkningen i DDR stadig må
leve med. Det er godt å komme hjem til demokratiske, trygge Norge. Epilog:
Vel hjemme måtte jeg
skrive rapport til PF. Jeg hadde jo gjort grundige diktafonnotater underveis.
Rapporten var forventet å være grundig, og vi visste at kopi ville bli sendt
utenriksdepartementet også. Etter en tid fikk jeg tilbakemelding om at
rapporten min hadde vært forbilledlig grundig og informativ. Oppholdet
i DDR var en minnerik opplevelse. Jeg har truffet mennesker som gjorde dype
inntrykk på meg. Jeg har knyttet vennskap som jeg tror vil bestå i tiden
fremover. Jeg har opplevd på nært hold et regime som på mange måter
fortsatt ga et inntrykk av psyken hos det regimet som okkuperte vårt eget land
fra 1940 til 1945. Jeg mener jeg endelig kan forstå litt av hva
krigsgenerasjonen snakker om, når de beskriver forholdene den gangen. Jeg har
også sett en virkelighet som lå langt fra den som vestlig propaganda har prøvd
å gi inntrykk av, men også like langt fra det glansbildet østlig propaganda
serverer. Jeg har møtt mennesker som levde under forhold jeg etter halvannen
uke fremdeles bare kjenner som observatør fra utsiden, selv om jeg også hadde
fått glimt inn i følelsene det skaper å leve under slike forhold. Jeg
har fått bekreftet en del av de oppfatninger jeg på forhånd hadde om landet
og de kirkelige forholdene, samtidig
som jeg har måtte revurdere og justere andre oppfatninger. Jeg har fått en
sterk opplevelse av Kirkens universalitet og av sannheten i Kristi ord om at dødsrikets
porter aldri skal få makt over Hans
Kirke. I ukene som fulgte hadde
jeg nesten daglig brevkontakt med mine venner i DDR. Til å begynne med var
innholdet i brevene forholdsvis nøytralt, og man måtte lete ”mellom
linjene” etter hentydninger og mer eller mindre godt skjulte budskap,
etter hvert som regimet ble presset fra skanse til skanse, først av de folkelige
demonstrasjonene som sprang ut fra bønnesamlingene Leopoldskirken i Leipzig, og
som spredte seg fra by til by, og etterhvert også fra Sovjetunionen som fryktet
det blodbad regimet kunne komme til å iverksette for å stoppe
demonstrasjonene, ble mer og mer skrevet i klartekst. Tilsvarende kunne jeg selv
også skrive mer og mer åpenlyst hva norske og andre vestlige media skrev om
situasjonen. Slik situasjonen utviklet seg utover høsten, så jeg at jeg kunne
yte en viktig moralsk støtte ved å være rask med å besvare de brevene jeg
fikk. Spesielt Thomas var en ivrig brevskriver, og i ettertid fikk jeg vite at
samtlige av mine svarbrev var blitt lest høyt til inspirasjon på studentallmøtene
ved den polytekniske høyskolen i Dresden. Jeg tror ikke mine brev på noen måte
hadde avgjørende betydning for DDR-regimets fall, men det er spennende å ha
blitt involvert så sterkt i en prosess som skulle komme til å endre hele
Europa-kartet og snu hele den verdensorden jeg hadde vokst opp med, på hodet. Sommeren etter, i 1990,
fikk jeg anledning til å komme tilbake til DDR og å ta med meg hele
familien.
Endringene var påtakelige, men likevel ikke større enn at guttene forteller i
ettertid at de fikk et inntrykk av hvordan det må ha vært, ikke minst da vi
var innom en Intershop[84].
Sterkest inntrykk, forteller de, gjorde imidlertid reaksjonen min da Vebjørn
ville hogge et stykke av det som fremdeles gjensto av Berlinmuren, og jeg
plutselig gjennom et hull i muren fikk øye på to østtyske politimenn. Vi
befant oss på østtysk territorium, og jeg vågde ikke ta sjansen på at
endringene virkelig hadde nådd helt inn hos folkepolitiet. Jeg stoppet Vebjørn
og ba ham gå over på vesttysk side av grenselinjen mens jeg selv anropte de to
politimennene og spurte om Vebjørn kunne få lov til å ta et stykke av den
muren som jo skulle rives likevel. ”Tja, hvorfor ikke? Han sparer jo oss for
arbeidet,” var svaret, og da jeg noen dager senere, i Suhl, ønsket å gjøre
noe som på det aller strengeste var forbudt da jeg var der året før, nemlig
å fotografere en folkepolitimann, stilte han seg opp ved siden av patruljebilen og
sa med et skuldertrekk: ”Ja, gjerne for meg ...”. Da vi reiste ut igjen av
DDR 23. juni, var vi antakelig de siste som fikk stemplet passene våre på
grensen mellom DDR og
forbundsrepublikken. Passtemplene var allerede pakket
bort, men ble funnet frem igjen på vår innstendige forespørsel. Åtte dager senere
ble vesttysk valuta innført i DDR, og mindre enn et halvt år senere ble DDR innlemmet i forbundsrepublikken.
[1]
Så langt som mulig brukte man til disse observatørreisene prester som var
embetsmenn, altså utnevnt av kongen i statsråd, fordi en tjenestereisende
embetsmann har en status som ligger tett oppunder en diplomats. Dette ville
gi en øket grad av immunitet i tilfelle problemer med myndighetene i
vertslandet. [2]
Pga. min status som tjenestereisende kongelig embetsmann ble det aldri snakk
om tvangsveksling, og alle innkjøp ble ordnet på den måten at de øsstyske
vertene la ut i DDR-mark og fikk igjen i vestlig valuta i faktisk omregnet
kurs. [3]
Den fellesprotestantiske, s.k. unerte, kirken i Tyskland har følgende
historie: Etter reformasjonen utgjorde den lutherske kirke flertallet av de
tyske protestantene. Den prøysiske kongen, Friederich den store, hadde
imidlertid sterke sympatier for de reformerte, og da de reformerte ble
fordrevet fra Frankrike, åpnet kong Friedrich sitt land for dem og tvang
gjennom en forening av de to protestantiske kirkeretningene i håp om at
hele den prøysiske kirken etter hvert skulle gå over til reformert
trosbekjennelse. Dette mislyktes imidlertid da det viste seg at
lutheranernes konfesjonelle bevissthet var for sterk, mens de reformertes
var tilsvarende svak. Det viste seg derfor at reformerte troende som flyttet
til en landsby med en luthersk menighet, lot seg assimilere av denne, mens
lutherske troende som flyttet til reformerte landsbyer, grunnla egne,
lutherske menigheter. Slik ble de reformerte langsomt, men sikkert oppslukt
av det lutherske flertallet og har idag bare noen ganske få menigheter, i
det bispedømmet jeg besøkte kun én eneste i Halle. Da DDR ble opprettet
som Det tyske rikes etterfølger i 1949, utgjorde de reformerte en liten,
underpriviligert gruppe av menigheter innen de fellesprotestantiske bispedømmene
(De bispedømmene som hadde tilhørt andre delstater enn Preussen, var
fortsatt rent lutherske. Det fantes ingen rent reformerte bispedømmer i den
del av Tyskland som kom til å utgjøre DDR. I Vest-Tyskland finnes det ett,
Niedersachsen.). DDR-myndighetene så dette som en mulighet til å splitte
kirken og favoriserte de reformerte sterkt på lutheranernes bekostning.
Dette medførte at mange reformerte kristne ble sterkt regimetro og
reserverte seg mot den lutherske del av kirkens markeringer for å hevde sin
selvstendighet overfor et regime som også ønsket total kontroll over
kirkelivet. [4]
Etter gjenforeningen av de to tyske statene høsten 1990 ble det Mitropa som
gikk seirende ut av striden om hvilket av de to spise- og sovevognselskapene
som skulle leve videre. [5]
Biler av østtysk produksjon. [6]
Luther fikk et illebefinnende midt under gudstjenesten og ble bragt over
gaten til et privathus der han døde like etterpå uten å ha kommet til
bevissthet. [7]
Fylkene (Bezirk) går på tvers av de gamle delstatsgrensene og følger de
samme grensene som gau-inndelingen fra Hitlers 3. rike. Jeg skulle
etter hvert få erfare at det aller meste av DDR’s infrastruktur var
identisk med Det 3. rikes. [8]
Under oppussingen hadde man brukt den tidligere prestegårdsstallen som
gudstjenestelokale. Dette kapellet ble nå brukt som gravkapell. [9]
Betagnelsen er Klaus’. Engelen er laget i sin tids typiske pompøse,
germanistiske stil som vi her hjemme særlig finner i Gustav Vigelands
skulpturer i Frognerparken. Iflg. Klaus har den stilen intet på hellig
grunn å gjøre i det hele tatt, og han har gjort sitt beste for å gi
engelen en så tilbaketrukket plassering som mulig. [10]
Myndighetene benytter mange midler for å redusere Kirkens status og
innflytelse. Bl.a., forbud til tross, får Jehovas Vitner fritt spillerom så
lenge de nøyer seg med å undergrave Kirken og ikke aktivt retter sin
virksomhet mot andre grupper i befolkningen. Myndighetene har også sine
rapportører i menighetene, men ingen prest blir i dag arrestert for noe han
har sagt fra prekestolen eller i andre sammenhenger. Det meste man
risikerer, er å bli innkalt til en utspørring. [11]
Jeg lurer fremdeles på hva de ville gjort hvis jeg hadde kommet til
grensekontrollen på utreisedagen uten utreisevisumet. Oppholdstillatelsen
ville jo vært utløpt. Det samme ville gjeldt den perioden innreisevisumet
gjaldt for. Ville de utvist meg for å befinne meg i DDR uten tillatelse,
eller......... Kanskje er det like greit at jeg ikke gjorde noe forsøk på
å finne ut av det! [12]
Stasi er den direkte etterfølgeren etter Hitlers Sicherheitsdienst (SD).
Det var i overveiende grad de samme folkene som fikk ordre om ”business as
normal” under ny ledelse og med nye emblemer på uniformene. Det samme var
tilfelle med de aller fleste andre infrastruktororganer fra Det 3. rike.
Gestapo ble VOPO, Hitlerjugend (ungdomsorganisasjonen) Freie deutsche
Jugend (”Ikke er de unge, og ikke er de frie, men gjett om de er
tyske!”) og Volksturm (heimevernet) Kampfgruppen der deutschen
Arbeiterklasse. Selv Waffen-SS levde videre som Grenztruppen der DDR. [13]
Selvfølgelig kunne ingen klare å avsløre alle som leverte informasjon til
Stasi. Som en tommelfingerregel het det at hver 3......, og man fleipet
gjerne med å telle 1-2-3! Da SED-regimet falt, og Stasi-arkivene ble åpnet,
var det imidlertid mange som fikk seg ubehagelige overraskelser. [14]
For mange av menighetsmedlemmene fremsto jeg med min hvite alba og grønne
stola mer som en katolsk enn som en protestantisk prest. Liturgiske klær
har ikke vært vanlig i protestantisk sammenheng i Tyskland. Først i den
aller seneste tiden har noen av de lutherske bispedømmene begynt å ta
ibruk alba og stola. For de reformerte er dette fullstendig utenkelig, og i
de unerte bispedømmene brukes derfor fortsatt utelukkende en svart kappe
med to hvite flipper i halsen. I de unerte bispedømmene er foreløpig også
rundsnippen et helt utenkelig fenomen, mens den er på vei inn i de rent
lutherske. [15]
Ingen kunne den gangen forutse at det bare skulle gå vel to måneder før
Europas sterkest befestede grense noensinne, grensen mellom de to tyske
statene, skulle falle. Men om kvelden 9. november, like etter at nyheten var
kommet om at Berlinmuren var åpnet, ringte telefonen hjemme hos oss, og da
jeg tok den hørte jeg følgende: ”Mein Freund, du bist ein Prophet!”
Det var den samme Klaus Burges. [16]
I denne siste delen sa jeg også noe om hvordan jeg selv med Guds hjelp
hadde blitt i stand til å krysse den grensen som var skapt mellom tyskere
og nordmenn under okkupasjonen 1940-45. [17]
Erich Honnecker, DDRs parti- og statssjef fra ca 1970 og til han ble
tvunget til å gå av i slutten av oktober 1989 etter press fra Moskva som
fryktet at Honnecker ville slå ned de folkelige demonstrasjonene med våpenmakt,
noe som ville føre til store tap av menneskeliv. Demonstrasjonene hadde
sitt utspring i bønnesamlinger i en av kirkene i Leipzig, og hadde vokst
fra små samlinger til en bred folkebevegelse som favnet langt videre enn
bare det aktive kristenfolket. [18]
Oversatt til norske forhold representerer superintendanturet menighetsrådenes
fellesråd, ikke som et organ på siden av den hierarkiske strukturen, slik
det er hjemme, men inkorporert i denne og med superintendenten som et
mellomledd mellom den enkelte sokneprest og prosten. Dette er strukturen i
de unerte bispedømmene fra det tidligere kongeriket Preussen. I bispedømmer
fra andre av de gamle delstatene har man andre strukturer. I de lutherske
bispedømmene Thüringen og Sachsen har man intet mellomledd mellom
sokneprest og prost, men mellom prost og biskop. Også dette mellomleddet
kalles superintendent. [19]
At jeg ikke traff noen fra kirkens ledelse, hverken på
prosti eller bispedømmeplan, skyldes antakelig den lave status som
presteforeningen har i DDR. Presteforeningen sees ikke på som en
samarbeidspartner, snarere som en brysom motpart. Bare ca 40% av prestene er
medlemmer, og initiativ fra presteforeningen til å ta opp arbeids- og
personalforvaltningssaker avvises med argumentet at de er uinteressante som
samtalepartner, all den tid de bare representerer et mindretall av
presteskapet. Et formalisert samarbeid mellom presteforening og kirkeledelse
i forbindelse med etterutdanning m.m., er så langt utenkelig, også at
presteforeningen skulle ivareta oppgaver i samarbeid med kirkeledelsen, som
f.eks. kontakt med utenlandske kirker. [20]
Hun jobbet som førskolelærer i Sömmerda før hun giftet seg med Klaus.
Pga. sin faglige dyktighet hadde hun fått beholde jobben til tross for at
hun som prestekone egentlig var definert som ”klassefiende”. Hun ville
aldri ha fått en slik jobb etter at hun giftet seg med Klaus. [21]
Som vestlig utlending ville jeg ha vært suspekt, endog om jeg aldri så mye
hadde tilhørt et kommunistparti. Delegater fra vestlige kommunistpartier
fikk kun adgang til helt spesielt utvalgte institusjoner. [22]
Unge Luther hadde ikke tenkt å bli reformator og kirkefader. Han ville bli
jurist. Fra 1501-1505 studerte han jus ved universitetet i Erfurt. Han kunne
sikkert drevet det langt som jurist, om ikke, som han selv sa, Gud hadde
grepet inn og forstyrret hans planer. 2. juli 1505 skjedde det som endret
Luthers livsbane. Ved Stotternheim skal han ha overlevd et lynnedslag, en
hendelse som overbeviste Luther om at han skulle tjene Kirken, ikke
rettsvesenet. Han skal ha utbrutt: "Hjelp meg, hellige Anna, jeg vil
bli munk!" Den hellige Anna var Jesu mormor og bergverkets skytshelgen,
derved også fam. Luthers. Minneplaketten på stedet forteller at
"Med et lyn fra himmelen ble den unge Luther her vist
veien". [23]
I DDR gis det teologisk utdannelse på to ulike nivåer. Den ene foregår på
bibelskoler som hos oss ligger på et gymnasnivå, den andre på høyskoler
på universitetsnivå. Begge utdannelsene åpner for ordinasjon og
prestetjeneste, men man må normalt ha den høyere utdannelsen for å kunne
gjøre karriere som prost eller biskop. Klaus har den lavere utdannelsen og
regner ikke med å avansere høyere enn kanskje til superintendent –
dersom de vil ha ham. Han er nok litt for frittalende og høykirkelig – og
i enkeltes øyne kontroversiell, både i kraft av sin frittalenhet og ved
sin bakgrunn som militærnekter – til at han vil komme i betraktning som
superintendent. [24]
Luthers klostercelle er restaurert slik den var da Luther holdt til her. Her
startet den teologiske prosess som til slutt utløste reformasjonen. Her
begynte han første gang å stille spørsmålet etter en nådig Gud, og her
fant han ro i sitt gudsforhold i vissheten om at han var døpt: "Ich
bin doch getauft!", en erkjennelse som førte til hans senere så
sterke understrekning av dåpen som eneste og helt nødvendige middel til
gjenfødelse og evig liv. [25]
Mariadomen var luthersk domkirke i 7 år etter reformasjonen, til den igjen
ble overtatt av katolikkene, ganske usedvanlig i et ellers bastant luthersk
område. Maleriet "Den hl. Katharinas forlovelse", der Kristus
setter en ring på Katharina av Alexandrias finger for hennes trofasthet mot
Frelseren, er malt av Luthers nære medarbeider Lucas Cranach i 1529, og er
et verdifullt minne om kirkens lutherske fortid. [26] ”Guck mal, Vati! Da ist noch ein Honnecker!” [27]
I tysk terminologi omtales alle protestantiske kirkesamfunn som
”evangeliske”. [28]
Internationale GartenAusstellung, den store, faste land- og
hagebruksutstillingen som viser frem det beste fra landbruket i hele den
kommuniststyrte verden utenom Kina og Jugoslavia. [29]-
et jubileum ingen på kunne ane at skulle markere
begynnelsen til slutten for et diktatur som tross fagre ord om "Alt til
folkets beste og for freden" ikke sto tilbake for sine forgjengere og
forbilder i Hitlers rike i brutalitet. Hverken Pieck eller Honnecker vil ha
den historiske slitestyrke som dem vi allerede har vært innom. Walter
Ulbricht, som regjerte mellom dem, mannen bak Berlinmuren, var allerede
glemt, og muren han bygde, er falt. Knapt to måneder mitt besøk var også
Honnecker borte. Han endte sitt liv som landflyktig i Chile, tiltalt i
hjemlandet for forræderi, korrupsjon og drap. [30]
Førsteklassingenes skolestart er en stor festdag i Tyskland med familie- og
venneselskap og gaver over en lav sko. Det var ikke vanskelig å blinke ut
de nybakte førsteklassingene på gata i løpet av dagen: stivpyntede og med
store, rikt dekorerte og velfylte sukkertøykremmerhus som kunne være like
store som barnet selv! [31]
Det gikk bl.a. sterke rykter om at ungarerne ville komme til å åpne
grensen mot Østerrike og fjerne alle sperringer og kontroller med det aller
første. [32]
- russisk, betegnelsene på den nyorientering av de politiske forholdene som
fant sted i Russland under president Gorbatsjov. Ordene betyr åpenhet og
forandring. [33]
Tomas Müntzer begynte som Luthers venn og medarbeider, men endte som hans
bitre fiende. Han var den første som tiltrådte et embete som luthersk
sokneprest, ved Mariakirken i Mülhausen i 1524. Han utarbeidet en luthersk
liturgi på tysk to år før Martin Luther. På mange måter var Müntzers
liturgi mer i pakt med middelalderens og oldkirkens liturgi enn hva Luthers
var, og inneholdt mange av de sentralt bibelske elementer som i dag forsøkes
trukket inn igjen i vår kirkesammenheng bl.a. gjennom det liturgiske arbeid
som Samråd på Kirkens grunn står bak. Müntzer
så det Luther og de fleste av hans samtidige ikke så, men som vi idag ser
som en selvfølge, at Guds Ord også forplikter til sosial og politisk
frihet og ansvar. Radikal som han var, gikk han i spissen for et opprør mot
føydalsamfunnets undertrykkende sosiale og politiske strukturer og kom
dermed i motsetningsforhold til Luther. Forholdet til Luther ble ikke bedre
av at Müntzers senere teologi
inneholdt elementer som siden ble ført til sin konsekvens av gjendøperne,
forløperne til vår tids baptistiske trossamfunn. Etter slaget ved Leipzig
i 1525 ble Muntzer henrettet. [34]
- og vil neppe få det heller, selv om de politiske
forholdene kort etter viste seg å bli radikalt endret. [35]
Dette kom også til uttrykk i hans evne til å ordne praktiske saker. I
Straussfurt var kirken og presteboligen da Klaus kom dit for 14 år siden,
sterkt forfallen, men er idag i god stand, til tross for at der er stor mangel på byggematerialer i
DDR, både i offentlig og privat sammenheng. Den som kan få tak i noe, tar
det han kan få, for siden å bruke det som byttemiddel mot det han trenger.
Den som skal bygge, er nødt til å operere på begge sider av loven for å
få tilstrekkelig med materialer. I det hele tatt kom det frem at slik
tuskhandel blir mer og mer vanlig. Jeg opplevde flere ganger at store deler
av en samtale dreide seg om hvem som kunne fikse hva og når, også når det
gjaldt andre ting. I løpet av den tiden jeg var der, klarte Klaus å fikse
tjære til taket på presteboligens nye garasje. Tjæren fikk han fra en som
trengte et lass planker som Klaus klarte å spore opp hos en som trengte et
lass støpesand som Klaus tilfeldigvis hadde liggende etter byggingen da han
hadde byttet til seg en halv jernbanevogn med sand mot et eller annet. [36]
Begivenhetene de neste par månedene skulle imidlertid gjøre den
innbydelsen uaktuell, selv om den samme borgermesteren i første omgang
klarte å snu kappen etter de nye vindene. [37]
Lenins statskupp i Russland i oktober (november etter vestlig kalender)
1917. [38]
Jeg er ikke engang helt sikker på om jeg fullt ut kjøper den selv! [39]
Da jeg besøkte Manfred igjen hjemme hos ham sommeren 1990, fortalte han at
han hadde sluppet unna med en kraftig korreks. Han var imidlertid fortsatt
overbevist om at hadde Stasi-folkene sett meg fotografere, kunne saken fått
et langt alvorligere utfall for ham, og jeg hadde antakelig blitt sendt rett
ut av landet. [40]
Den avkristnede nasjonalromantikk som Goethe banet vei
for, med sin søken tilbake til førkristen germansk mytologi, var en
vesentlig årsak til at nazismen fikk slikt grep om et folk som manglet det
nødvendige korrektiv fra den kristne tankeverden. 57 års
kristendomsfiendtlig diktatur har selvfølgelig ikke gjort situasjonen bedre,
men årsaken til avkristningen må altså søkes lenge før både det 3.
rike og DDR. [41]
Dette hotellet spilte en sentral rolle da den nydannede republikkens
grunnlov skulle utformes etter 1. verdenskrig og keserdømmets sammenbrudd
etter krigsnederlaget. Det var her delegatene til grunnlovskonferansen
bodde, og det var i hotellets konferansesal forhandlingene ble ført,
forhandlinger som resulterte i den mest demokratiske forfatning noe
europeisk land har hatt. Dessverre hadde den ikke strenge nok
kontrollmekanismer til å forhindre at Hitler i ly av den samme grunnloven.
Hitler selv var flittig gjest på både hotellet og i restauranten gjennom
hele 1930-tallet, da en av hans nærmest medarbeidere var blitt gauleiter
(fylkesleder) i nettopp Weimar. [42]
I slutten av april 1945, like før de amerikanske troppene nådde frem til
Weimar, gjorde fangene opprør og klarte å overmanne de gjenværende
vaktene etter at samtlige SS-offiserer hadde stukket av. Dette var den
eneste konsentrasjonsleiren der fangene frigjorde seg selv. [43]
Både Buchenwald og de fleste andre konsentrasjonsleirene i den østlige
delen av Tyskland var i drift frem til 1950/51. Den russiske
okkupasjonsmakten og senere det nyetablerte DDR-regimet hevdet at de
innsatte var tidligere nazister som sonet sin straff i leirene. Dette er løgn.
Nazistene satt der de hadde sittet hele tiden, i sine innflytelsesrike
posisjoner i alle samfunnets korporative institusjoner – jfr. fotnote nr.
12. .Sannheten er at det i stor grad var de samme som satt der etter Hitlers
nederlag som før, nemlig borgerlige opposisjonelle, sosialdemokrater og
kommunister som var i unåde hos Stalin. Derimot satt det ingen politisk
korrekte kommunister i konsentrasjonsleirene i Hitler-tiden. De var alle
sammen vel forvart i Moskva før Riksdagsbrannen i 1933. Samarbeidet mellom
nazister og kommunister lenge før Hitler-Stalin-pakten, er vel dokumentert,
bl.a. i forbindelse med den store streikeoppstanden i Leipzig i 1932 der
Walther Ulbricht og Joseph Goebbels sto side om side på den samme
talerstolen og ledet oppstanden. Gjennom hele 1920- og langt inn på
1930-tallet var det et utstrakt samarbeid mellom Stalins regime og høyreorienterte
tyske militære. Bl.a. tillot Stalin tyske militære å øve i Ukraina med våpen
som var forbudt for tyskerne i henhold til Versailles-traktaten. Denne nære
forbindelsen skyldes sannsynligvis det faktum at Lenin i sin tid kom til
makten som tysk lakei og med tysk hjelp. Jeg
har fått bekreftet at så mange som 25.000 mennesker døde i Sachsenhausen
etter naziregimets nederlag. Klaus hevder at det i Buchenwald døde like
mange etter mai 1945 som før. Dette tallet har jeg ikke kunnet kontrollere.
Først da informasjon om leirenes fortsatte drift ble kjent i vest med den følge
at det nye regimet ble møtt av en storm av protester, ble de stengt på
russisk ordre. [44]
- en svær, kraftig dame, som klippet ut av en karikaturtegning av en
kvinnelig, østeuropeisk partipamp. [45]
- ”Selskapet for sport og teknikk”, landets paramilitære
idrettsorganisasjon der alle ungdommer må tjenestegjøre ett år for å få
lov til å ta en yrkesrettet utdannelse, representerer sterkere enn det
meste en gjennommilitarisering av samfunnet etter modell av Hitlers 3. rike. Den samme
militariseringen av samfunnet er også årsaken til at det de siste 25 årene
har vært forbudt å synge landets egen nasjonalsang. I teksten heter det
bl.a. at ”Aldri mer skal Tysklands ungdom på slagmarken forblø, aldri
mer skal Tysklands mødre voer sine falne sønner gråte”. Fra midten av
1960-tallet har parolen vært ”Der Frieden muß bewaffnet sein!”
(”Freden må være bevæpnet!”), og med det utgangspunktet definerte man
teksten i nasjonalsangen som ”undergravende for forsvarsviljen” og forbød
den. Den blir nå kun spilt instrumentalt ved offisielle anledninger. [46]
- en beskrivelse av samtlige jernbanestrekninger i DDR og en oversikt over
de viktigste materielltypene samt en del interessant info om drift og
praksis i både gods- og persontrafikken. [47]
Waldau er en av noen ganske få menigheter i Thüringer Wald tilhørende det
unerte bispedømmet Kirkeprovins Sachsen. Alle andre menigheter i området
tilhører Thüringen. Dette har sammenheng med den gamle delstatsinndelingen
fra tiden før Det tyske rike ble opprettet. Kongeriket Preussens sachsiske
provins hadde to små fylker (i dag slått sammen til ett) midt inne i kongedømmet
Thüringen, og disse ble også tilhørende provinsens unerte bispedømme. [48]
Logikken i resonnementet var unektelig overbevisende. Ved siden av den
symbolikken Kirken etter hvert har tillagt de tre spadene med jord, markerer
jo jordpåkastelsen egentlig avslutningen på gra ferden og er et signal om
at graven der den døde skal hvile til Kristus kommer, nå kan lukkes.
Dette blir jo borte slik vi gjør det med innendørs jordpåkastelse, noe
Olaf syntes hørtes både merkelig og tvilsomt ut. Skal vi imidlertid få
til en endring av praksis hjemme, betinger det en helt annen disiplin når
det gjelder prestens deltakelse ved urnenedsettelsen. Vi må ikke få en
situasjon der presten kommer luskende etterpå for å lempe ned noen håndfuller
med jord, slik man hadde det mange steder på landet i gammel tid, når
gravferden måtte finne sted uten deltakelse av prest – eller slik det til
for nylig var ved ”borgerlige” gravferder der prestens tilstedeværelse
var uønsket. [49]
I fyrsten hadde Luther en mektig forsvarer som hverken pave eller keiser vågde
å komme i konflikt med. Borgens strategiske plassering, gjorde at Luther
kunne være trygg. En angriper kunne oppdages på lang avstand. Antakelig er
det nære forhold mellom Luther og kurfyrst Fredrik årsak til Luthers
senere så sterke forsvar for de rådende politiske og sosiale strukturer,
noe som førte til at vi i dag vil si at han stilte seg på feil side da
folket gjorde opprør mot den undertrykkelse som lå innebygget i
strukturene. I 1950-årene ønsket det østtyske kommunistregimet
å erstatte korset på sentraltårnet fra 1200-tallet med en sovjetstjerne,
men biskopen i Eisenach protesterte så kraftig at prosjektet ble skrinlagt,
og det ca. 7 m høye korset fikk beholde sin plass. Det viser hvilken
stilling Kirken hadde på tross av regimets fiendtlighet. I ettertid ser vi
enda sterkere det symbolske i den seier biskopen vant i 50-årene: Mens den
ideologi sovjetstjernen representerte, syknet hen og døde, var det nettopp
den tro korset representerer, som ga folket mot og styrke til å kaste seg
inn i kampen for et nytt og fritt samfunn. [50]
Hvorvidt det er her waldorfsalaten faktisk har sitt opphav, eller om den
oppsto på hotell Waldorf-Astoria i New York, slik noen vil ha det til,
skal være usagt, men det er i alle fall her navnet kommer fra. I dag er
landsbyen Waldorf mest kjent for sin store sementfabrikk som bl.a. har en
egen industrijernbane med flere lokomotiver tilsvarende DR’s type 106. [51]
- der de schmalkaldiske artiklene ble skrevet, et luthersk
bekjennelsesskrift som pga. sin sterkt polemiske form kom til å få
relativt begrenset utbredelse. Det står i den såkalte Konkordieboken, men
ble aldri anerkjent i f.eks. Danmark eller Norge. Det har heller aldri fått
innpass i de yngre lutherske kirkene i den 3. verden, selv ikke i kirker
oppstått som følge av misjon fra de europeiske kirkene som selv har
artiklene med blant sine offisielle bekjennelsesskrifter. [52]
- tidligere kjent for sin produksjon av sporvogner, inntil COMECON bestemte
at sprovognsproduksjonen i den kommuniststyrte delen av Europa skulle
sentraliseres til Tsjekkoslovakia og Russland. Idag er fabrikken
beskjeftiget med å bygge godsvogner til de østeuropeiske jernbanene, først
og fremst de russiske. [53]
- kjent for sin glassproduksjon. Jena-glass er et kvalitetsbegrep når det
gjelder ildfast glass, og jeg husker da jeg var liten, hadde vi hjemme en
tekanne i jenaglass. Denne kunne vi, når den var forvarmet, sette rett på
kokeplaten, så teen holdt seg varm. Ett av ønskene mine under
DDR-oppholdet var å få kjøpt med noe janaglass hjem. Et annet berømt
produkt fra Jena er linser til mikroskoper, kameraer og kikkerter, og Carl
Zeiss-fabrikken i Jena produserer fremdeles høykvalitets linser som knapt
har sitt sidestykke i verden, men kun til eksport. DDR’s valutabehov er så
enormt at man ikke har råd til å produsere slike varer til innenlandsk
forbruk. [54]
Etter riksdagsmøtet i Worms, der Luther var blitt innkalt med løfte om
fritt leide for å gjøre rede for sin teologi, lyste keiser Karl ham fredløs.
Det innebar at det ville stå enhver fritt å drepe ham. Luthers nære venn,
kurfyrst Friederich den vise av Sachsen-Coburg arrangerte derfor en fiktiv
kidnapping og fikk Luther brakt til Wartburg der han ble holdt skjult under
navnet junker Jörg. [55]
Lucas Cranach var en av Luthers nære venner og medarbeidere. Han er
anerkjent som en av sin tids største og mest produktive malere. Spesielt er
han kjent for sine bibelske motiver, og mange av motivene finnes i ulike utførelser.
På Wartburg så jeg bl.a. to andre utførelser av ”Jesus og de små
barna” som vi også har i Larvik Kirke. At de ulike utgavene av samme
motiv kan variere en (god) del, skyldes at kunstnere den gang ikke definerte
seg selv slik kunstnere idag gjør. De anså seg mer som håndverkere, og
mange, deriblant Cranach, drev store verksteder med mange ansatte. Mesteren
laget gjerne en skisse som en ansatt så fullførte før mesteren selv
anderkjente verket ved å sette sin signatur på det. Cranach har imidlertid
også mer sekulære motiver i sin store produksjon, og mest kjent er
antakelig portrettene av Martin Luther selv, hans kone Katharina, og hans
foreldre, Hans og Margrethe. [56]
Luthers oversettelse av NT fikk avgjørende betydning,
ikke bare for alt senere arbeid med bibeloversettelser på tysk grunn, men
for utformingen av det tyske skriftspråk. Med full rett sies det at det
tyske skriftspråk ble født i dette rommet. Når vi vet hvilken betydning
skriftspråket har for et folks identitets- og samhørighetsfølelse, tar vi
heller ikke munnen for full når vi sier at samlingen av tyskerne til ett
folk med en felles nasjonalitetsfølelse også ble unnfanget her, uten at vi
dermed hverken skal eller kan gi Luther skylden for de negative utslag av
denne nasjonalfølelsen, som vi også fikk merke her til lands i årene
1940-45. [57]
Det fortelles at djevelen kom for å friste Luther til å fravike innholdet
i Evangeliet, men at Luther jagde ham ved å kaste blekkhuset etter ham.
Uansett hva gehalten i denne historien er, så viser det tydelig at Luther
opplevde reformasjonsverket som en dyp, personlig og åndelig krise, og at
han var en mann med sterke følelser. [58]
Pga. det sterke motsetningsforholdet mellom de to tyske statene var det
politisk uakseptabelt for parti- og regjeringstoppene å bruke vesttyske
biler. Sverige derimot var et nøytralt land, og biler derfor var politisk
akseptable. På folkemunne ble de svarte volvoene bare kalt Parteiwagen
(partibiler). [59]
Kulturamt (kulturhovedkontoret) var kommunistpartiets avdeling for kulturspørsmål.
Det må ikke forveksles med kulturministeriet. I DDR var Kulturamt irkens
fiende nr. 1. Det var bl.a. Kulturamt som sto bak die Jugendweihe, forbildet
for det som våre hjemlige s.k. humanetikere har kopiert under betegnelsen
”borgelig konfirmasjon”. Men i motsetning til humanetikerne var de østtyske
kommunistene etisk rederlige nok til å gi sin ungsomsseremoni et navn som
ikke kunne forveksles med den kirkelige. Det hadde vært langt lettere å
respektere våre hjemlige humanetikere, hvis de hadde holdt like rene
linjer! [60]
Diktaturets fremste kjennetegn og innerste drivkraft er angsten. Alle
frykter alle, selv helt på toppen av maktpyramiden. Hvis noen ser deg inn i
øynene og sier ”Hopp!”, så hopper man, for hvis noen har autoritet nok
til å opptre så selvsikekrt, har han sannsynligvis også autoritet nok til
å la kølla og håndjernet komme i neste øyeblikk. Selv mannen på toppen
frykter det øyeblikk at noen av hans underordnede skal ha samlet seg nok støtte
til å beordre ”Hopp!”. Derfor er behovet for sikkerhetsorganer som kan
holde hverandre i sjakk, så enormt. [61]
I årene 1498-1501 gikk Luther på skole i Eisenach og bodde i huset til fam.
Kotta. Fru Kotta hadde lagt merke til unge Martin når han gikk rundt sammen
med sine medelever og sang for å skaffe penger til skolegangen. Hun
inviterte ham til å bo hos seg resten av skoletiden i Eisenach. Enkelte vil
ha det til at hun i unge Martin så en fremtidig ektemann for en av sine
mange døtre! Der var visst et drøyt dusin av dem. Det var i denne perioden
grunnlaget ble lagt for vennskapet med den senere kurfyrsten. Som gjest i et
overklassehus, fikk Luther naturlig nok kontakt med fam. Kottas
omgangskrets, deriblant fyrstehuset på Wartburg. Han gikk også sammen med
folk fra Wartburg på skolen. [62]
1800mm sporvidde, det bredeste jeg i det hele tatt vet om. [63]
Samme prinsipp som Fløybanen. [64]
Opprinnelig ble denne tribunen brukt til å overføre godsvogner fra
Scwartzatalbanen til den øvre linjen. Godstrafikken, som opprinnelig var av
stor betydning og den egentlige årsaken til at banen ble bygd, har nå opphørt,
men tribunen brukes fortsatt når banens motorvogner skal sendes til
verksted. [65]
750V likestrøm! [66]
Det ser jo unektelig ganske så profesjonelt ut, og jeg har flere ganger
opplevd på utenlandske jernbaner at folk har trodd jeg har vært
jernbaneansatt. Jeg må innrømme at jeg ikke har anstrengt meg så mye for
å oppklare den misforståelsen. [67]
Det sier sitt om hastigheten! [68]
Jeg kom til å holde kontakten med Thomas i flere år etterpå og ble
etter hvert også kjent med hans mor, Helga. I 1990 besøkte vi dem hjemme i
Luckenwalde 4-5 mil sør for Berlin. [69]
Stasi-agentene. [70]
Billedhoggerskolen i Saalfeld dannet forbilde for mange
europeiske billedhoggere både i middelalderen og senere. Bl.a. er dette
merkbart i vår egen Nidarosdom. [71]
Dominikanermunken Tetzels ettermæle er med rette heller
frynset. Best huskes han for sitt famøse utsagn om at ”Når pengene i
kisten klinger, straks sjelen av skjærsilden springer”. [72]
Under en ledelse som er mer opptatt av politisk og økonomisk
makt enn av Guds Ord, er forfallet i Kirken kommet så langt at man tar i
bruk metoder som den romersk-katolske Kirke selv i ettertid tar skarp
avstand fra, både metodene og ideologien bak dem. Et av de mest groteske
eksemplene er avlatshandelen. For en billig penge kunne man kjøpe seg
syndsforlatelse og sjelefred, for både seg selv og andre, levende som døde.
I de større byene bygges egne prekestoler utenpå kirkene, der
avlatshandlerne kan stå og fallby sine varer, slik som i Saalfeld der den
er blitt tatt vare på til tross for at kirken ble - og fortsatt er -
luthersk. Tetzel var den mest kjente - og beryktede - avlatshandleren, og
den dag i dag bærer disse prekestolene hans navn. [73]
Tetzels avlatshandel skulle finansiere byggingen av den nye (nåværende)
Peterskirken. Mye av pengene forsvant imidlertid underveis for å finansiere
livsførselen til renessansens biskoper og kardinaler, for ikke å snakke om
paven selv. Dette var folk som visste å ta for seg av denne verdens goder,
noe ikke bare de mange og store palassene deres, men også utallige bispe-,
kardinal- og pavebarn var tydelige vitnesbyrd om. [74]
Vi finner mange slike slott i Thüringer Wald. I tillegg
finnes et utall middelalderborger, strategisk plassert på dominerende
fjelltopper, som f.eks. Wartburg. [75]
De var unge og mildest talt udisiplinerte, noe
befolkningen fikk merke. Ville fester ble holdt, og både hertugen og Goethe
etterlot seg et utall utenomekteskapelige etterkommere med mer eller mindre
villige mødre-
til dels svært unge mødre. I vår tid ville antakelig begge to ha blitt
tiltalt for seksuelle overgrep mot mindreårige. Landsbyen
Paulinzella var blant dem som fikk merke Goethes og hertugens villskap.
Goethe feiret sin 19-årsdag her. Det satte spor i generasjoner, og han har
fremdeles etterkommere her. [76]
Klosteret i Paulinzella var ett av de mange klostre som
ble nedlagt etter reformasjonen, og det varte ikke mange år før det
forfalt. [77]
Barn som ikke blir ”pionerer” og senere medlemmer av
FDJ, i hovedsak barn fra kristne familier, får ofte problemer i skolen. De
blir gjerne forbigått. De blir gjerne strengere behandlet ved
karaktergiving. De risikerer også å gå glipp av skoleplass og studieplass
ved videre utdanning, og de må ofte stå over belønninger som ellers ville
vært blitt gitt for fremragende skoleprestasjoner. For å fange opp slike
og hjelpe dem videre, har Kirken egne videregående skoler. Ikke alle
kristne familier, heller ikke alle prestefamilier, holder sine barn borte
fra partiets barne og ungdomsorganisasjoner. Begge de familiene jeg bodde
hos, hadde stilt sine barn fritt. I familien Burges hadde barna gått inn i
organisasjonene ("Det er den beste måten å vaksinere dem mot
kommunisme"). I fam. Beer hadde barna valgt å stå utenfor for å
markere at de representerte noe annet enn regimet ("Det er viktig at
noen har mot til å stå for et alternativ i dagens DDR"). [78]
Olaf og Christines og Michaels bagasje. [79]
- egentlig såkalte reko-vogner (rekonstruerte). Formelt sett var det snakk
om en gjennomgripende modernisering av eldre materiell, men mange av vognene
var i realiteten nybygde. Det kunne være f.eks rammen – eller så lite
som akslingene som var av eldre dato, men dette var nok til at man kunne
kalle det rekonstruering av eksisterende materiell og derved omgå
bestemmelsene i COMECON-samarbeidet. [80]
Jeg hadde møtt den samme holdningen da jeg reiste på studietur til Israel
med Presteforeningen i 1983. Den gangen trodde jeg det kun hadde sammenheng
med de spesielle sikkerhetstiltakene som gjaldt for flygninger itl og fra
Israel. Jeg hadde hatt den samme kniven med meg på andre flyreiser i både
inn- og utland utallige ganger uten at noen hadde reagert. Det viser seg
imidlertid at der foreligger et internasjonalt forbud mot å bringe noen
form for gjenstander som kan brukes som våpen, med seg inn på et
fly. Denne regelen har imidlertid vært mer eller mindre sovende på de
fleste forbindelser. [81]
I sannhetens navn skal det også sies at det DDR jeg hadde opplevd, var et
ganske annet levende og fargerikt enn det grå, fargeløse helvete man får
fremstilt i vestlig propaganda, ikke minst menneskene – fra
partikongressmedlemmet Manfred Töpfer til den opposisjonelle studenter
Thomas Justus! [82]
Og for all del. Verdien av kniven ligger på rundt hundrelappen. Det hadde
ikke kostet meg stort om en flyvertinne hadde kommet og sagt at noe slikt får
vi ikke i DDR. Er det mulig at......... Men når de prøver å stjele eller
underslå, reagerer jeg. Det får være måte på trikse-mikse-kultur! [83]
”Jeg har uniform. Derfor har jeg makt og myndighet, og verden skal krype
for meg og hoppe når jeg sier det!” [84]
- valutaforretning der man bare kunne handle med ”hard” valuta med
spesielle kuponger som ble utstedt til mennesker som hadde gjort seg
spesielt fortjent til en påskjønnelse – eller som i kraft av sin
stilling og sin innflytelse klarte å fikse seg litt ekstra fordeler. |
(Shows number of visitors since 03.08.2011. The -eBe- web site was established summer 2004.) Last update: 22.11.2021 |